Zuikių Ola
  • Pradžia
  • Kuo galime padėti
  • Straipsniai
  • UŽDUOTYS
  • PARDUOTUVĖ
  • MOKYMAI
  • Kontaktai

Garsų minkštinimas, suvokimas ir artikuliacija

2020 m. birželio 18 d. 09:30, Komentarų nėra

Lengviausia „minkštinimą“ ir garsų keitimą pastebėti žmogui kalbant, galim girdėti kažką panašaus į: „liabas, siandien buvo liabai griazi diena“. Kodėl taip vyksta? Dėl ko taip dėliojasi kalbos padargai ir kaip galime padėti?

The Senses-A Primer

nuotrauka: udel.eu "The senses - A Primer"

Pirmiausia, reikėtų žinoti KODĖL.

Visas žmogaus kūnas yra sudarytas iš raumenų, veidas, burna ir liežuvis – nėra išimtis. Dėl ko vaikus mokant tarti garsus taip dažnai prireikia atlikti artikuliacines mankštas? Dėl ko žmones po insultų logopedai moko iš naujo atlikti artikulaicinis judesiu? Todėl, kad veido raumenys taip pat turi „sportuoti“ ir „įvaldyti“ daugybę judesių. Viso to tikslas – aiškus ir sklandus kalbėjimas. Taisyklinga liežuvio padėtis negali atsirasti savaime, jei nėra pakankamai išdirbtas raumuo. Jis turi būti „išmokytas“ įsitempti ir atsipalaiduoti, girdėdamas tam tikrą garsą.

Čia jau kyla dar vienas klausimas: o kaip suvaldyti tą procesą, kada liežuviui atsipalaiduoti, o kada įsitempti?

Šį procesą reguliuoja smegenys, kalbos centrai ir gaunami nerviniai impulsai. Ausis „pagauna“ garsą (pvz. Š), signalas siunčiamas į kalbos centrus, garsas suvokiamas (š) ir signalas siunčiamas toliau į artikuliacinį aparatą, suformuojami artikuliaciniais judesiai ir tariamas garsas „š“. Jeigu šioje sistemoje turime spragų – galime išgirsti „s“, „ž“ ar net „t“. Priklauso nuo kalbos sutrikimo, arba, kitaip sakant, kurioje ankščiau aprašytos sistemos vietoje turime spragą. Kadangi pradėjau apie garsų keitimą ir minkštinimą – čia ir išsiplėsiu: proceso eigoje „GARSO SUVOKIMAS“, atitinkamas garsas buvo suvoktas netaisyklingai (pvz. vietoje „š“ ištartas „s“), būtent dėl to artikuliaciniai judesiai buvo netikslūs, nei jei vaikas ir geba pakelti liežuvį ir ištarti „š“ atskirai, izoliuotai.

Kaip taisyti tokią situaciją?

Mokyti suvokti garsą. Žmogaus smegenys yra nesuvokiamo galingumo kompiuteris, kuris moka prisitaikyti, atsinaujinti ir reorganizuotis. Jeigu įmanomi net tokie sudėtingi procesai, ar galime išmokyti žmogų skirti garsus? Žinoma, galime. Tam pravers:

1.      Skiemenavimas.

2.      Garso išskyrimas garsų eilėje.

3.      Garso išskyrimas skiemenų eilėje.

4.      Garso išskyrimas žodžiuose.

5.      Garsų diferencijavimas (kietas ar minkštas garsas; garsas S ar garsas Š; garsas R ar garas L).

6.      Draugiškos aplinkos sudarymas, t.y. mamos/ tėčiai/ seneliai/ tetos kalbėdami paryškiname nedifencijuojamus garsus.

Kodėl tos logopedės taip aiškiai viską tarią, kodėl taip aiškiai viską artikuliuoja? Būtent todėl, kad atitinkamų kalbos centrų stimuliacijai reikalingi keli sensoriniai stimulai: rega, klausa, lytėjimas. Akys mato, kaip tariame garsą, akys mato, kaip juda lūpos, akys mato, kurioje vietoje formuojame garsą? Stimuliuojame akis. Ausys girdi, koks garsas tariamas? Aiškiai tariant stimuliuojame klausos centrus. O lytėjimas? Tarkime garsą „m“ ir prilieskime nosį, krūtinę, kaktą? Rezonuoja? Jaučiame. Suvokiame. Kuo daugiau stimulų – tuo greitesnis ir geresnis proceso suvokimas.

Visada galime aklai kliautis parašytomis tiesomis, tiesiog daryti taip, nes taip „patvirtina normose“, taip sakė kažkoks protingas žmogus, taip matėme per televiziją... Tačiau ar suvokiame to reikšmę patys? Kai suvokiame KODĖL, tuomet ir pritaikyti tą gudrų dalyką pasidaro labai paprasta.

Tad lieskime, jauskime, matykime, girdėkime ir suvokime.

Viktorija

Komentarų nėra

Atsakykite







Naujausi įrašai

  • Raudonos vėliavėlės arba kada jau būtina kreiptis į logopedą
    2021-06-30
  • 5 kalbos ugdymo žaidimai, padedantys vaikams išmokti kalbėti
    2020-07-01
  • Garsų minkštinimas, suvokimas ir artikuliacija
    2020-06-18
  • KAIP VAIKAI MOKOSI KALBOS?
    2020-05-12
  • Mokome vaikus kalbėti: FAKTAI ir MITAI
    2020-04-28
  • Tarpdantinis sigmatizmas
    2020-04-26
  • Smulkioji motorika. Kas TAI ir kam TAI?
    2020-04-16

Papildoma informacija

Visi tekstai yra parengti @zuikiuola , dalinkitės ir skleiskite žinią, nurodydami teksto autorių.

Krepšelis

Krepšelis tuščias.


Sukurta su „Mozello“ - lengviausia svetainių kūrimo priemone.